Most Fr. Josefa v Bratislavě

Model bratislavského železničního mostu Františka Jozefa jsem stavěl v roce 2010 tři měsíce, od února do konce dubna. Je to zatím můj nejdelší mostní model, po kterém opravdů jezdí elektrický vláček v obou mostních průzorech. Celkově váží cca 150kg, spotřebovalo se na něj cca 20 tisíc šroubků a matiček.
10. května si odbyl svoji premiéru v Kysúckém muzeu v Čadci, ale ve zkrácené verzi. Nebyl tam k dispozici prostor o délce 13 metrů,
aby se zaskvěl v celé kráse. Ten samý osud jej čekal i v Středoslovenském muzeu Thurzov dom v Banské Bystrici.
V dalším putování již bylo vše v pořádku, jak je vidět na fotografiích. Následovalo Podtatranské muzeum Poprad, Tekovské muzeum Levice, Pohronské muzeum Nová Baňa, Múzeum SNP B.Bystrica, Novohradské múzeum Lučenec a Poddunajské múzeum Komárno.
Zde se vždy našel potřebný prostor o délce 13 metrů. Počítám, že model mostu bude po Slovensku putovat ještě pár let. Všude budí obdivuhodnou pozornost, pochopitelně že největší u těch malých návštěvníků výstav.
Z historie mostu:
Ocelový most byl postaven roku 1891; otevřel jej slavnostně císař František Josef I. a nahradil tak starý a nevyhovující most silniční, pontonový. Jednalo se o most původně určený ryze pro železniční dopravu; součást železniční trati vedoucí z Bratislavy do Szombathely. Původně byl jednokolejný, a používaný i pro silniční přepravu. Okolo roku 1900 byl přistaven paralelně druhý užší most, díky zvyšující se frekvenci vlakové přepravy. Na dobových pohlednicích je vidět jeho stav okolo roku 1910, pohlednice mi byly také vodítkem při tvorbě modelu.
Po vyhlášení československé republiky byl přejmenován na Štefánikov most.

Poničila jej až druhá světová válka, a to těžce; konkretně se zcela zřítila ocelová část stavby do řeky a zůstaly jen pilíře. Po dobytí Bratislavy Rudou armádou postavili její zajatci z řad armády německé most v dnešní podobě. Přestože byl navržen pouze jako dočasný, zůstává na svém místě, vzhledem k nedostatku financí na vybudování přemostění nového, dodnes.